Brev:
Min søn vil ikke spise - 8 mdr.
2. november 2014
Alder:
8 mdr.
Min søn vil ikke spise - 8 mdr.
Kære Helen.
Jeg skriver til dig, da jeg ikke ved hvad jeg ellers skal gøre. Jeg har en følelse af magtesløshed, og at ingen vil lytte!
Jeg har en søn på lidt over 8 måneder som er i en mere eller mindre grad besværlig på alle områder. Han skreg rigtig meget som lille, og var altid utilfreds. Dette humør er ikke blevet bedre med alderen. Han har svært ved at sove, lege selv og spise.
Det der er mit største problem, er problemet med spisningen. Han vil INTET spise.
Jeg startede med at introducere skemad da han var 5 måneder, og kunne hurtigt konstatere at det var han ikke parat til. Jeg fuldammede stadig på dette tidspunkt, og så det ikke som et problem. Men han vil stadig ikke spise andet end mælk. for tre måneder siden, da han næsten var 6 måneder, begyndte vi at supplere med flaske, da han skulle starte i dagpleje. Stille og roligt gik vi fra amning, til flaske. Men da kunne vi se at han spiste meget lidt. Vi kaldte vores sundhedplejerske hjem, da han allerede var faldet en vægtkurve. Hun så det ikke som noget alarmerende, så vi slappede af. Men det gik stille og rolig ned af bakke, og til sidst spiste han, i en alder af 6 måneder kun 300 ml mælk i døgnet, og afviste alt mad. Efter at være blevet afvist af sundhedsplejersken tog jeg ham til læge, hvor han igen var faldet en vægtkurve, og vi blev sendt på børneafdelingen på ouh. Vi blev hurtigt sendt hjem igen, og lægerne så det ikke som et problem da han var frisk og glad.
Nu, en måned efter besøget på hospitalet, spiser han okay med mælk, Men vil stadig ikke andet mad! Han åbner mundet to-tre gange, og begynder derefter at vende hovedet væk, eller skubbe min hånd væk. Får han små stykker kød/brød, eller andet, bliver det tygget og så spyttet ud.
Hvorfor vil min søn ikke spise? Problemet fylder hele min hverdag, og det gør ondt at se han ikke tager nok på, men det gør lige så ondt at ingen vil se at der er et problem. For med hensyn til mad, er han ikke alderssvarende.
Udover spiseproblemerne er han en meget pylret dreng. Han vil altid være på mine arme, og sætter jeg ham ned for at gå rundt og lave noget, kravler han grædende efter mig. Jeg kan endda ikke gå på toilet uden at han skal sidde grædende og banke på toiletdøren, og ikke engang far kan hjælpe. Han har trang til tryghed og trøst størstedelen af dagen, og forstår ikke hvorfor han er blevet sådan, da jeg har gjort mit bedste for at være en kærlig og omsorgsfuld mor, men frygter at folk ser det som et tegn på omsorgssvigt! Vores dagplejemor beretter os også om det samme problem ved hende, og vi overvejer nu at skifte dagplejemor, så han kan tælle for to, for han er en kæmpe mundfuld. Vores dagplejemor beder mig om at lære ham at han ikke altid skal tages op, men jeg kan ikke få mig selv til at lade mit barn sidde og græde på gulvet!
Kære Helen, jeg håber du kan hjælpe mig, og undskylder for det lange brev, men da jeg har kontaktet min læge og sundhedsplejerske flere gange, og stadig føler min dreng afviger fra standarden, må jeg lytte til mit moderhjerte og prøve alt.
Med venlig hilsen